*

Josefiina Kauppila Koti, vapaus & isänmaa

Digitalisaatiolla kohti tulevaisuutta

Digitalisaatio on tälläkin hetkellä yksi hallituksen kärkihankkeista ja oli sitä myös viime hallituskaudella. Suomalaisten uskallus ottaa askelia kohti kehitystä ja tulevaisuutta on ollut varovaista, vaikka meillä on tarve tehdä muutoksia kohti tulevaisuutta. Hallituksen tuki digitalisaation kehitykselle on tärkeää, sillä meillä on parhaimmat edellytykset digitalisaatiolle mutta olemme silti keskivertoa kansainvälisissä vertailussa kun puhutaan digitalisaation hyödyntämisestä [1].

 

Mitä? Missä? Milloin? - Tervetuloa yliopiston sähköisiin järjestelmiin!

Aloittessani opinnot Turun yliopistossa, huomasin ensimmäisenä sähköisten järjestelmien hankaluuden ja hajanaisuuden. Vaikkakin käyttöliittymät ovat yksinkertaisia ja nopeita, käytän silti ainakin kolmea eri alustaa opintojeni suorittamiseen. Tentteihin ilmoittautuminen näkyy yhdessä, kurssimateriaali toisessa ja luentoläsnäolot kolmannessa. Onko yliopistoilla syytä etsiä nykyisille ratkaisuille parempia vaihtoehtoja? Hallitus haluaa panostaa uudenlaisiin oppimisympäristöihin ja siksi aihe on tärkeä.

 

Digitalisaatiolla kohti kansainvälisyyttä

Digitalisaatio mahdollistaa joustavan ja laajan opetuksen. Yksi mahdollinen innovaatio on yliopistolle koottava luentokirjasto, johon tallennetaan digitaalisesti yliopistolla esitettyjä luentoja. Sähköiset luennot ovat jo tuttu käytöntä monessakin yliopistossa, mutta niiden avulla voidaan kansainvälistyä entistä enemmän. Yliopisto voi esimerkiksi käydä kauppaa tai tehdä sopimuksen yhteistyöyliopistonsa kanssa ja täten opiskelijalla olisi mahdollisuus useamman yliopiston luentoihin. Esimerkiksi monet koko maailman huippuyliopistot jo myyvät luentojansa. Tämä olisi iso harppaus etenkin nopeasti kehittyville aloille, jolloin yliopistolla olisi mahdollisuus pitää jatkuvasti päivitettyä tietoa yllä.

 

Joustavaa opiskelua

Digitalisaation hyödyntämisellä voidaan jatkossa tarjota entistä enemmän joustavia vaihtoehtoja opiskelulle. Esimerkiksi tenttiakvaarioiden (eli sähköisten tenttien) ajaminen on tärkeää, sillä niiden käyttöönottoa ei ole vielä mahdollistettu kaikille. Kotoa käsin pystyy myös mahdollisesti opiskelemaan enemmän, jos sitä elämäntilanne vaatii, kuten perheellisissä tapauksissa.

Kun opiskelua siirretään kotiin, opiskelijasta kerätään enemmän sähköistä dataa joka voidaan ymmärtää jopa valvomiseksi. Kuitenkin on hyvä muistaa että tämä data on jo kerättävissä ja hyödynnettävissä vaikka sitä ei kerättäisikään sähköisesti.

 

Innovaatiot perseeseen vai pää pois perseestä?

Asetuin ehdolle Turun yliopisto ylioppilaskunnan, eli TYYn edustajistovaaleihin sillä koen tärkeäksi ajaa etenkin digitalisaation kehittämistä. Olen ottanut asian omakseni ja olen kasvotusten kertonut huoleni digitalisaation kehittymisestä opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle. Me olemme yliopisto, me voimme ja meidän tulee vaikuttaa kehitykseemme. Vaikkakin on paljon puhuttu että innovaation tulee tunkea perseeseen, ehkä kannattaa ottaa ensiksi pää pois perseestä ja sitten kohdata innovaatiot mahdollisuutena.

 

[1] Digibarometri 2015

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kerropa omin sanoin, mitä tuo "digitalisaatio" on. Minusta kun se alkoi jo 70-luvulla ...

Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila

Digitalisaatiolla tarkoitetaan peruspuitteiden siirtämistä sähköisen asionnin ja sovellusten pariin. Tässä kirjoituksessa puhun yliopiston digitalisoinnista, eli esimerkiksi oppimisympäristöjen siirtämistä sähköisiin ympäristöihin.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Aha. Aloin käyttää verkkopankkia noin 25 vuotta sitten. Oikea nimi on itsepalvelu. Mikä on digitalisaation tärkein hyöty?

Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila Vastaus kommenttiin #3

Kun puhutaan edelleenkin kirjoituksen kontekstista, niin kansainvälistyminen, joustavuus ja resurssitehokkuus.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #4
Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila Vastaus kommenttiin #5

Yliopiston ja opiskelijoiden. Ymmärrän toki että ikäluokkakuilumme vuoksi et esimerkiksi tule koskaan ymmärtämään sitä faktaa että sosiaalinen elämä on jo siirtynyt sähköiseksi, joten voimme seurata kehitystä ja siirtää myöskin opiskelua vähitellen sähköiseksi. Tämä on järkevää ihmismielen kehityksen ja oppimistuloksien vuoksi. Tietenkään interaktiivinen vaikuttaminen ei saa hävitä, mutta eihän se ole vieläkään hävinnyt vaikkakin sosiaalinen media on käytössä. Joten jätä ylimääräinen jankkaaminen ja keskity olennaiseen. #2015

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #6

Sähköinen opiskelu on ajat sitten todettu huonoksi ratkaisuksi siinä missä videoille kootut luennotkin. MOOCit eivät nyt vain toimi, keskeyttämisprosentti on huima. Suosittelen Googlen käyttötaidon parantamista, jolloin asia selviäisi "kotonakin."

Hohhoijaa:
"... kansainvälistyminen, joustavuus ja resurssitehokkuus."

Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila Vastaus kommenttiin #8

Aijaa, itsehän olen oppinut ohjelmoimaan Javaa MOOCin avulla, siinähän jokainen ohjelmoi sen verran kun kiinnostaa/jaksaa. Dis bad or bait? Että sellaista joustavuutta vain sinnekin suuntaan, myös monia kursseja olen täysin sähköisenä jo suorittanut, hyvin arvosanoin.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #15

Uskomuslääkintääkin markkioidaan anekdoottitodisteilla ...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #6

Monella vanhuksella ei juuri muuta sosiaalista elämä olekaan kuin netin ja puhelimen välityksellä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #10

Kuvittelet, eikä mitenkään liity asiaan...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #11

Se oli kommentti Janinan ikäluokkakuiluun.

Juha Vesamäki

En tiedä olenko aikaani edellä, suuresti epäilen, mutta minusta kuitenkin tuntuu sana "digitalisaatio" ja vielä yhdistettynä johonkin kärkihankkeeseen enemmän kuin naurettavalta. Hieman selitystä miksi ajattelen näin. Digitaalinen maailma on ollut seuranamme jo ainakin tämän vuosituhannen, ja tulevaisuus on oleva enenevässä määrin sähköinen ilman kärkihankkeitakin, miltei kaikki aineisto alalta kuin alalta on jo nyt saatavissa digitalisoituna, yritetään nyt hypätä siihen digitaalisuuden rattaille, ottaa edes niin sanotusti perälaidasta kiinni, eikä puhua siitä minään kärkihankkeena. Sana "kärkihanke" kun tuo mieleeni hankkeen, jossa yritämme luoda uutta eikä pysyä sen hankkeen avulla kehityksen kelkassa, kehityksen joka jo muualla on paljolti totta.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Digitalisaatio mahdollistaa opiskelusta kiihdytyskaista itsenäisemmille ja määrätietoisemmille opiskelijoille. Tällaisia opiskelijoita arvelisin olevan 5-20 % opiskelijoista. Hienoa, että he voivat edetä tarvittaessa nopeammin!

Koulutuksen digitalisointikeskustelussa on muistettava, että opinahjot ovat keskeiseltä osin myös yhteisöjä, jotka sosiaalistavat. Suunnitteluenergiaa soisin kohdistettavan sen pohtimiseen, kuinka digitalisaatio ja sosiaalistaminen saadaan tehokkaasti yhdistettyä. Ainakin massaluennot saattaisivat olla oppimisympäristö, jotka olisi hyvä korvata. Toisaalta niidenkin etu on siinä, että ne jossain määrin pakottavat läsnäolijan huomion puhujaan, vaikka interaktiivisuus onkin marginaalista.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ei ole olemassa mitään dataa väitteesi tueksi.

Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila

Ottaisin huomioon tässä vaiheessa, että kirjoituksessa puhutaan yliopistosta. Yliopisto ei ole koulu, vaan akateeminen tutkimusyhteisö, sillä sen opetus ei ole pedagogista vaan oman alan asiantuntemusta ja tutkimusta laajentavaa.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Mutta opiskelijoidan ajatusmaailma pahimmillaan diginatiivista.

Toimituksen poiminnat